سندرم نخاع مرکزی

سندرم نخاع مرکزی چیست؟
سندرم نخاع مرکزی ، که معمولاً فقط “سندرم طناب مرکزی” خوانده می شود ، اصطلاح پزشکی برای مجموعه ای از علائم است که با آسیب دیدن قسمت مرکزی نخاع اتفاق می افتد.

در سندرم نخاع مرکزی ، آسیب به نخاع معمولاً در گردن اتفاق می افتد. اما در سندرم طناب مرکزی زمانی رخ می دهد که نخاع در قسمت تحتانی آسیب دیده باشد. سندرم طناب مرکزی در گردن باعث ایجاد علائم در بازوها و قسمت فوقانی قفسه سینه می شود. افراد مبتلا به این بیماری معمولاً برخی از توانایی های خود را برای احساس درد یا تغییر دما در آن قسمت های بدن از دست می دهند. این عدم احساس می تواند بر توانایی فرد در استفاده از دست و بازوها تأثیر بگذارد. بعلاوه ، ممکن است دست فرد ضعیف شود. در موارد شدید ، ممکن است فرد در راه رفتن مشکل داشته باشد و در کنترل مثانه نیز دچار مشکل شود.

سندرم نخاع مرکزی

چه عواملی باعث سندرم بند ناف می شود؟

سندرم طناب مرکزی به دلیل آسیب دیدگی در گردن یا تومور در نخاع ممکن است رخ دهد. همچنین ممکن است در افرادی که نوعی آرتروز گردن دارند به نام اسپوندیلوز گردن رحم اتفاق بیفتد.

در افراد مبتلا به اسپوندیلوز گردن رحم ، استخوانهایی که ستون فقرات را تشکیل می دهند (به نام مهره ها) شروع به پوسیدگی می کنند. سپس آنها برآمدگی هایی به نام حلقه های استخوانی ایجاد می کنند که در جایی که نخاع به طور معمول در آن قرار دارد ، وارد فضای توخالی می شوند. در نتیجه فضای کمر نخاع کوچکتر می شود. در موارد شدید یا آسیب دیدگی در گردن ، چرخش استخوان می تواند باعث فشار بر روی نخاع شده و به آن آسیب برساند.

آیا با وجود این بیماری نیاز است به پزشک مراجعه کنیم؟

بله . پزشک باید تشخیص دهد که آیا علائم شما از سندرم طناب مرکزی است یا مشکل دیگری وجود دارد.

اگر به طور ناگهانی علائم سندرم نخاع را احساس کردید ، سریعاً به پزشک مراجعه کنید. توجه داشته باسید که اگر علائم پس از سقوط یا آسیب دیدگی ظاهر شد ، حتما با آمبولانس تماس بگیرید.

آیا در این موارد به آزمایش نیاز هست؟

بله. اگر علائم سندرم نخاع را مشاهده کردید ، به احتمال زیاد به آزمایش تصویربرداری مانند MRI یا سی تی اسکن نیاز خواهید داشت. این آزمایشات تصاویر مفصلی از قسمت داخلی بدن ایجاد می کنند، که می توانند نشان دهند که نخاع در کجا فشرده شده یا زخمی شده است.

چگونه سندرم طناب مرکزی درمان می شود؟

این بستگی به عواملی دارد که باعث سندرم بند ناف شما می شود.

اگر سندرم طناب مرکزی شما مربوط به اسپوندیلوزیس گردن رحم باشد ، پزشک ممکن است عمل جراحی را برای از بین بردن فشار استخوان های استخوانی که روی نخاع شما قرار دارد ، توصیه کند. ممکن است داروهایی بنام استروئید برای شما تجویز شود . این استروئیدها متفاوت از استروئیدهایی است که ورزشکاران برای ایجاد ماهیچه می گیرند. این استروئیدها می توانند به کاهش تورم در نخاع کمک کنند تا آسیب دائمی کمتری داشته باشد.

آیا می توان از سندرم بند ناف جلوگیری کرد؟

در بعضی اوقات بله . اگر اسپوندیلوزیس شدید دهانه رحم دارید ، پزشک ممکن است برای جلوگیری از صدمات گردن ، اقدامات لازم را توصیه کند. در اینجا مواردی وجود دارد که می توانید انجام دهید:

● از بلند کردن بار های سنگین ، ورزش های پر تحرک ، راه رفتن در مکان های لغزنده و هرگونه فعالیتی که شما را در معرض خطر سقوط قرار می دهد ، خودداری کنید. همچنین از فعالیت هایی که باعث حرکت زیاد گردن شما می شود ، خودداری کنید.

● اطمینان حاصل کنید که تکیه گاه سر صندلی در اتومبیل شما در قسمت پشت سر شما قرار گرفته است ، به عبارت دیگر تکیه گاه سر در مکان مناسبی برای نگه داشتن سر از سر نخوردن باشد.

مغز و اعصابمقالات

انواع تومور مغزانواع سردردمتخصص مغز و اعصاب