ویرایش محتوا

متخصص بیماری های مغز و اعصاب و ستون فقرات

راه‌های انتقال ویروس کرونا کدامند؟

• خانه
  • مقالات پزشکی
راه‌های انتقال ویروس کرونا کدامند؟

ویروس کرونا (CoV) نوعی جدید از ویروس می باشد که باعث بیماری تنفسی در افراد می شود که می تواند از یک فرد به فرد دیگری به راحتی انتقال داده شود. طی تحقیقات اخیر شیوع بیماری کرونا از “ووهان چین” آغاز شد که بیشترین خطر مبتلا به این بیماری به کشور چین بر می گرد. این ویروس در واقع یک ویروس گروهی از خانواده (کروناویریده) است که بیشتر از طریق عفونت سندروم دستگاه تنفسی ریه در پستانداران است که خود به تنهایی می تواند از انواع سرماخوردگی ساده و خفیف به بیماری های شدیدتری مانند سارس و کووید 19 تبدیل شود و با سرماخوردگی معمولی ارتباط دارد. بیماری ایجاد شده با ویروس کرونا به عنوان بیماری کرونا ۲۰۱۹ (COVID-19) شناخته می شود. CO مخفف کرونا،VI مخفف ویروس و D به معنای بیماری است (به زبان انگلیسی).

در مقالات بعدی به صورت مفصل در رابطه با راه های انتقال علائم ویروس کرونا و نوار عصب و عضله توضیحاتی ارائه می گردد.

راه های انتقال ویروس کرونا کدامند؟

ویروس کرونا از طریق تماس با سطوح آلوده به ویروس و تماس مستقیم با قطره‌ های تنفسی شخص آلوده (از طریق عطسه و سرفه) سرایت می کند. ویروس کرونا می تواند ساعت ‌ها روی سطوح باقی بماند، ولیکن یک ضدعفونی ساده می ‌تواند آن را نابود کند. طبق تحقیقات و بررسی های لازم در تجزیه و تحلیل COVID-19 در چین، بیشتر این آلودگی در خانه طی تماس های خانگی اتفاق می افتد به دلیل اینکه افراد داخل خانه با یکدیگر ارتباط فیزیکی بیشتری دارند. داده های اولیه این ویروس نشان می دهد افراد بدون علائم به آسانی می تواند دیگران را آلوده کنند. راه های انتشار ویروس کرونا بسیار زیاد است به عنوان مثال می تواند از طریق دست آلوده و دست به دهان، دست به چشم، دست به بینی، دست به غذا، دست به میز و سطوح های مختلف اتفاق بیوفتد و اگر فردی به طور غیرمستقیم به سطوح و اشیا دست بزند قطعا دچار این آلودگی خطرناک می شود.

علائم و نشانه های ویروس کرونا چیست؟

از جمله علائم ویروس کرونا می توان به مواردی نظیر تب، دل درد، خستگی، سرفه و تنگی نفس و از همه مهم تر از دست دادن حس بویایی و چشایی اشاره نمود. در مواد حادتر عفونت ممکن است باعث بروز مشکلات تنفسی و سینه پهلو (پنومونی یا عفونت ریه) شود. این عارضه در موارد نادر منجر به فوت افراد می گردد. باید گفت علائم این عارضه طی 2 تا 14 روز بعد از آلودگی به ویروس ظهور می یابد. علائم عارضه کرونا شبیه به سرماخوردگی معمولی یا سرماخوردگی آنفولانزا می باشد. لذا کرونا علائم جدیدتری هم دارد مانند نفس کم آوردن، فشار روی قفسه سینه، سرفه های مکرر، بی اشتهایی یا ازدست دادن قدرت حرکت که پزشکان به آن «انگشت پای کووید» می گویند. و این علائم در افراد متفاوت است و در صورت بروز هر گونه از علائم گفته شده فرد باید به پزشک متخصص مراجعه نماید. و بدین جهت برای تشخیص COVID-19  لازم است آزمایش تست کرونا انجام شود.

روش های پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا

از جمله روش های پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

• دست های خود را به طور مرتب با آب و صابون یا ژل ضدعفونی حاوی الکل‌ به مدت 20 ثانیه شستشو دهید.
  • حین سرفه یا عطسه کردن جلوی دهان خود را با دستمال یا آرنج خم شده ‌تان بگیرید و دستمال را درون سطح زباله در بسته بیندازید.
  • از تماس نزدیک با افرادی که علائمی شبیه آنفولانزا دارند یا سرما خورده اند، پرهیز نمایید.
  • در صورتی که سرفه می‌ کنید، تب دارید و یا احساس می کنید مشکل تنفس دارید لازم است فورا نزد پزشک مراجعه نمایید.
  • از تماس دست با گوش، دهان، چشم ها و بینی اجتناب کنید.
  • رعایت کلیه موارد بهداشتی که نقش بسیار مهمی برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا را دارد.
  • حتما به رعایت فاصله گذاری توجه بیشتری داشته باشید و به خصوص از ماسک استفاده کنید.
  • تمیز کردن و ضدعفونی مکرر سطوح که به آن ها دست می زنید یا لمس می کنید
  • افرادی که دچار ابتلا به ویروس کرونا می شوند حتما از آن ها اجتناب کنید به ویژه افراد سالخورده
  • نکات ایمنی سفر را رعایت کنند و تا حد امکان از سفرهای خود در صورت غیرضرورری بودن اجتناب کنند.

علائم گوارشی ویروس کرونا چیست؟

ویروس کرونا بسیار عجیب و پیچیده است و هر روز خود را به شکلی جدید به انسان تحمیل می کند. در ابتدا علائم ویروس کرونا بیشتر به صورت تنفسی ظاهر شده و پس از چند روز بیمار را از پا در می آورد اما پس از گذشت چندین ماه مشخص شد این ویروس می تواند با جهش هایی عجیب خود را به بخش های مختلف بدن نیز برساند که یکی از مهم ترین بخش ها، دستگاه گوارشی بدن است. از مهم ترین علائم ویروس کرونا در دستگاه گوارشی می توان به این موارد اشاره کرد:

• درد شکم در ناحیه بالای ناف
  • احساس درد معده
  • اسهال چندین روزه (که طولانی و ادامه دار و یا خونی نباشد)
  • حالت تهوع و استفراغ
  • بی اشتهایی
  • و موارد دیگر…

به نظر می رسد افرادی که علائم گوارشی Covid-19 را تجربه کردند با عوارض تنفسی سختی همراه هستند و برخی از تحقیقات اخیر نشان می دهد که این ویروس خطرناک و کشنده می تواند جمعی از میکروب های مفید روده را نابود کند و افراد گوارشی مبتلا به این بیماری بیشتر در معرض آسیب های قلبی و کلیوی هستند زیرا باعث ضعیف شدن سلول های گوارشی می شود که به مرگ افراد هم ختم می شود. (نکته مهم در مورد علائم ویروس کرونا در سیستم گوارش این است که اینگونه علائم جزو علائم مهم کرونا محسوب می شوند و از علائم فرعی نیستند یعنی ابتدا بیمار به این بیماری در سایر نقاط بدن مبتلا شده سپس ویروس می تواند با سرایت به سیستم گوارشی، چنین علائمی را ایجاد کند. احتمال ایجاد چنین عوارضی بین 40 تا 50 درصد در بین مبتلایان است که بهتر است در صورت مشکوک بودن، با رعایت نکات مهم مراقبتی به مراکز درمانی مراجعه شود.)

نتیجه گیری

افراد بیماری که به بیماری کرونا مبتلا می شوند قطعا با تب و لرز مواجهه هستند که نوع خفیف این ویروس بیشتر در کودکان وجود دارد و نباید به بهانه سرماخوردگی های ساده و معمولی ویروس کرونا را به ویژه ویروس دلتا نادیده گرفت.