ویرایش محتوا

• خانه
  • مقالات پزشکی
استفاده از طب سوزنی در درمان میگرن

طب سوزنی در درمان میگرن سال هاست مورد استفاده بسیاری از افراد است زیرا دردها و عوارض این بیماری به راحتی می تواند بسیاری از ساعات شبانه روز فرد را مختل کند. (میگرن نوعی بیماری است که فرد مبتلا ناگهان احساس درد در ناحیه سر بخصوص یک سمت سر نموده طوری که می تواند به تدریج یا به سرعت به تمامی نقاط سر منتشر گردد.) بیمار مبتلا به سردرد حاد نسبت به نور و صدای محیط حساسیت زیادی دارد و در مواردی که میگرن به درمان های متداول پاسخ نداده و یا امکان استفاده از دارو را ندارد (بارداری، عوارض دارویی و…) می توان با چندین جلسه طب سوزنی که توسط پزشک متخصص انجام می شود تعداد و شدت حملات سردرد های حاد را کاهش داد.

علت میگرن چیست؟ و راه های درمان میگرن را بشناسید!

همانطور که در متن بالا گفتیم سردرد حاد بیماری است که باعث تشدید درد و تپش در نواحی های مختلف سر می شود و قاعدتا این حملات میگرنی به صورت ناخواسته و بدون هشدار اتفاق می افتد و تا به امروز دانشمندان نتوانستند علت ثابت و مشخصی را برای علت میگرن بیابند. اما به این نتیجه رسیدند که این بیماری نسبت به کم خوابی و استرس واکنش بیشتری نشان می دهد و تا الان درمان قطحی میگرن وجود نداشته اما روش های زیادی برای درمان انواع میگرن وجود دارد که حداقل حملات فرد را به کاهش برساند به عنوان مثال ورزش کردن به طورمرتب و منظم می تواند میزان استرس را کاهش بدهد، خواب کافی و مفید، غذا و نوشیندنی های که مصرف می کنیم بهتر است کمتر غذاهای چرب بخوریم، تغییرات هورمونی مانند باردار شدن و دوره قاعدگی زنان یا یائسگی باعث ایجاد سردرد حاد می شود و همینطور مصرف دارو ضدبارداری که باعث گشادشدن عروق می شود که در نتیجه به سردرد حاد ختم می شود و برای رفع موارد ذکر شده باید تحت نظر پزشک متخصص مغز و اعصاب و دکتر طب سوزنی باشیم.

چگونگی طـب سوزنی در درمان میگرن

برای اینکه بدانیم استفاده از طب سوزنی در مراحل درمان سردرد حاد چگونه عمل می کند می توان اینگونه توضیح داد که پزشکان و متخصصان طب سوزنی با اطلاع از وجود نقاط حساس و اعصاب مختلف در ناحیه پیشانی و سر، با وارد کردن چندین سوزن نسبت به تحریک این نقاط اقدام کرده که نتیجه آن ترشح اندورفین ها خواهد بود. این شرایط، سبب کاهش درد، قطع درد و یا عدم ارسال علائم درد مغز خواهد شد و به این شکل، طب سوزنی در جهت درمان میگرن موفق خواهد بود. لذا بسیاری از افراد به سردردهای مختلفی دچار می شوند که این دردها می تواند از ناحیه پشت سر، پیشانی یا از چشم شروع شود که به آن میگرن چشمی می گویند ولی تمامی این موارد بیان شده به راحتی با مراجعه چند جلسه توسط پزشک متخصص درمان میگرن با روش طب سوزنی به راحتی قابل انجام می باشد.

روش های درمان سر و میگرن با استفاده از روش طب سوزنی

همانطور که می دانید میگرن یکی از انواع دردهای سر است که در حالت درد شدید باعث ضربان قلب، حالت تهوع و استفراغ شدید و دیگر موارد می شود که در افراد مختلف متفاوت است. از این رو پزشکان طب سوزنی بهترین گزینه برای درمان سردردهای حاد می باشند که با استفاده از “سوزن طب سوزنی” که باعث تحریک اعصاب می شوند اندورفین های موجود را آزاد سازی می کنند و نتیجه خوبی به سیستم ایمنی بدن شما می دهد پس بهترین روند فرآیند درمان سینوسی و درمان سر و سردرد حاد استفاده از روش طب سوزنی است. طبق تحقیقات اخیر و تجریبات پزشکان هالیوود بهترین زمان برای معالجه سردردهای میگرنی بین 10 تا 12 جلسه هفته ای 3 بار مناسب است و بسیاری از بیماران طی گذراندن این جلسات توسط پزشک خود دیگر نیازی به دوره درمان جدید سر را نخواهند داشت و تمامی دردهای سر را از بین می برد. برخی از متخصصان طب فیزیکی در کنار معالجه خود برای برخی از بیماران رژیم های تغذیه خوبی را در نظر می گیرند به عنوان مثال استفاده از کافئین می تواند شدت میگرن را در کوتاه ترین زمان ممکن افزایش دهد. از دیگر روش های درمان طب سوزنی، که نتیجه خوبی برای سردرد عصبی داشته و باعث تقویت عضلات سر شده است استفاده از روش طب سوزنی برای درمان خستگی مزمن که بسیار پرکاربرد و پرنتیجه بوده است.

مزایای استفاده از طـب سوزنی در درمان میگرن

برای استفاده از طب سوزنی در جهت درمان سردردهای میگرنی و چشمی می توان مزایای فراوانی را ذکر نمود که هر کدام از آنها به تنهایی از اهمیت و ارزش فراوانی برخوردارند. می توان مهم ترین مزیت ها را اینگونه نام برد:

• عدم نیاز به استفاده از داروهای مختلف و متعدد که گاها خود باعث مشکلات متعدد دیگری می شوند.
  • رها شدن از دردهای مکرر و کلافه کننده ناحیه سر که گاهی می تواند نه فقط برای یک یا چند ساعت بلکه گاهی چندین روز روال عادی زندگی را دچار اختلال نماید.
  • بی عارضه بودن طب سوزنی
  • استفاده از روش طب سوزنی باعث جریان گردش خون می شود.
  • آزادسازی و شل کردن ماهیچه ها از دیگر مزیت طب سوزنی در درمان سردرد حاد است.
  • روش های استفاده از طب سوزنی توسط پزشک متخصص مغز و اعصاب به جلوگیری از انواع سردردهای میگرنی کمک می کند.
  • استفاده از طب سوزنی برای درمان سردرد حاد عوارض جانبی کمتری دارد.
  • طب سوزنی می تواند جایگزین بسیار مناسبی برای انواع سردردهای حاد باشد.

مراقبت ها جهت طـب سوزنی در درمان میگرن:

امروزه برای انجام طب سوزنی از سوزن های استریل یکبار مصرف در هر جلسه استفاده می شود. ممکن است در جلسات اول بیمار پس از انجام طب سوزنی احساس درد در محل سوزن ها داشته باشد که این عارضه موقتی بوده و با کمپرس سرد بهبود میابد. طب سوزنی میزان ناهماهنگی اجزای بدن را تقویت می کند و به شما کمک می کند تا به وضعیت سلامت خود بیشتر دقت کنید. توجه داشته باشید بعد از انجام طب سوزنی دوره درمان شما چقدر طول می کشد که به حالت اولیه خود بازگردید و حتما باید به میزان لازم کاهش استرس خود در انجام کارها، میزان خواب کافی و تغذیه مناسب توجه بسیار داشته باشید در غیر اینصورت به پزشک معالج خود برای انجام نوار مغزی مراجعه نماید.