پی ار پی

پی ار پی PRP یا پلاکت درمانی به شیوه ای بسیار بی خطر در جهت درمان بسیاری از دردها و آسیب ها گفته می شود که در آن با دریافت مقداری مشخص از خون بیمار و تبدیل آن به سرم، نسبت به درمان بیماری اقدام می شود. با توجه به پیشرفت های فراوان در علم پزشکی، کم کم به سمت درمان هایی کاملاً آرام و بی خطر خواهیم رفت تا هم درمان راحت تر باشد و هم بیماری ها با سرعت و شدت بیشتری درمان شوند.

پی ار پی
پلاکت درمانی یا همان پی ار پی را می توان برای درمان طیف بسیار وسیعی از بیماری ها مورد استفاده قرار داد از جمله:
آسیب دیدگی های ورزشی
– دردهای مفصلی
– بیماری های مزمن پوستی
– بهبود دادن رشد موها پس از کاشت مو
– جلوگیری از ریزش مو و درمان آن
– …
در تمامی این موارد، با دریافت مقدار ناچیزی خون از بیمار، نسبت به ساخت سرم از خون اقدام او اقدام شده و نهایتاً سرمی طبیعی به او تزریق خواهد شد.

چگونگی انجام پی ار پی
برای اینکه بتوان پلاکت درمانی را به درستی انجام داد نیاز است در محیط آزمایشگاهی چیزی در حدود 10 تا 20 میلی لیتر از بیمار خون گرفته شود تا بتوان با ایجاد تغییراتی بر روی آن و تبدیل کردن به سرم، آن را به بیمار تزریق نمود.
خون دریافت شده از بیمار، درون دستگاهی به نام سانتریفیوژ قرار گرفته و پس از روشن کردن دستگاه، چرخش با سرعت زیاد سبب جدا شدن پلاکت ها از خون خواهد شد. یکی از مهم ترین وظایف پلاکت ها، بند آوردن خونریزی در زمان ایجاد زخم و صدمات مختلف است اما از دیگر وظایف مهم آن می توان به ترمیم آسیب های بافتی و همچنین سرعت بخشیدن به فرآیند بهبودی هم اشاره کرد.
پس از اینکه سرم در آزمایشگاه ساخته شد، توسط یک سرنگ نسبت به تزریق این سرم طبیعی به بافت آسیب دیده بیمار اقدام می شود. با توجه به اینکه این سرم از خون خود بیمار ساخته شده، در نتیجه فرآیند ترمیم بافت ها، بهبود آسیب و بیماری بسیار سریع و غیرقابل باور خواهد بود.
در آرتروز مفاصل مانند ارتروز زانو ،شانه و.. در موارد خفیف تا متوسط تزریق پی ار پی نتایج قابل قبولی داشته و به بهبود درد و کیفیت زندگی بیمار کمک میکند.

اوزون درمانیمقالات

آرتروزاوزون تراپیعصب و عضله