هالوکس ریجیدوس

هالوکس ریجیدوس به نوعی بیماری در مفصل شست پا گفته می شود. در این بیماری به دلیل آرتروز و از بین رفتن غضروف بین شست و استخوان کف پا، شست مانند گذشته توانایی تحرک و هزاران بار خم و راست شدن در فعالیت های روزمره را نداشته و کمی خشک و بی تحرک می شود همچنین به دلیل تحلیل رفتن و از بین رفتن غضروف بین شست و استخوان کف پا، مقداری استخوان اضافه نیز در این قسمت رشد خواهد کرد.

هالوکس ریجیدوس
نتیجه چنین فرآیندی، خشک شدن و بی تحرک شدن شست پاست که به آن بیماری Hallux rigidus یا آرتروز شست پا گفته می شود.

علائم هالوکس ریجیدوس

این بیماری علائم واضح و آشکاری هم در ظاهر و هم از نظر حسی دارد در نتیجه به راحتی توسط خود بیمار و همچنین توسط پزشک قابل تشخیص است. از مهم ترین و واضح ترین علائم بیماری آرتروز شست پا عبارتند از:
– متورم شدن مفصل انگشت شست به سمت بالا به شکلی واضح
– از بین رفتن غضروف بین انگشت شست و استخوان کف پا که در عکسبرداری و رادیوگرافی مشخص است
– رشد استخوان اضافه در محل مفصل به دلیل تحلیل رفتن غضروف انگشت شست
– احساس درد شدید در مفصل انگشت

درمان هالوکس ریجیدوس

برای درمان این بیماری بایستی مراحل درمان را به تدریج و مرحله به مرحله پیگیری نمود تا چنانچه هر کدام از مراحل ابتدایی پاسخگو نبود نوبت به مرحله بعدی برسد، ابتدا درمانهای کمتر تهاجمی. این موارد بسیار راحت و انجام آنها به شدت ساده هستند:
– ابتدا استفاده از داروهای ضد التهاب برای کاهش درد مثل بروفن و همچنین سلکوکسیب
– استفاده کردن از کمپرس سرد برای کاهش درد مفصل
– استفاده از دو تشت آب سرد و گرم به این شکل که مقداری آب گرم تا جایی گرم باشد که بتوانید تحمل کنید و مقداری آب سرد نیز به همین صورت. ابتدا پا را به مدت 5 ثانیه در آب گرم و سپس فوراً در آب سرد به همین مدت نگهدارید و این عمل را روزی سه بار به مدت 5 دقیقه در شبانه روز انجام دهید. اگر تحمل آب گرم یا سرد برای شما کمی سخت است می توانید از شدت گرما و سرمای آب ها بکاهید.
– توصیه می شود بجای پوشیدن کفش های پاشنه بلند با پنجه هایی تنگ و ناراحت، از کفش های پاشنه کوتاه و اسپرت همراه با پنجه پهن استفاده شود تا پا و انگشت شست راحتی بیشتری داشته باشند.
درد هالوکس ریجیدوس با این روش ها تا حدی زیادی تخفیف خواهد یافت.
در صورت عدم بهبود فیزیوتراپی و یا تزریقات داخل مفصلی کمک کننده است.

بیماری مفصلمقالات

رادیوگرافیغضروفمفصل شست