ویرایش محتوا

متخصص بیماری های مغز و اعصاب و ستون فقرات

اطلاعات تماس

کاربرد تست نوار عصب و عضله چیست؟

  • خانه
  • -
  • مقالات پزشکی
  • -
  • کاربرد تست نوار عصب و عضله چیست؟
کاربرد تست نوار عصب و عضله چیست؟

نوار عصب و عضله همانطور که از نامش مشخص است برای تشخیص و پی بردن عصب های عصب های بدن است. تمامی انجام فعالیت ها روزمره مثل فرمان دست دادن، راه رفتن و تکان دادن قسمت های دیگر اعضای بدن توسط مغز به اعصاب و اعصاب به اندام ها می باشد. نحوی عملکرد اعصاب هم مانند موج های الکتریکی می باشد که اگر عصب نتواند به خوبی کار کند و پیام ها را انتقال دهد سیستم به راحتی دچار اختلال می شود.

برخی بیماری ها با یک نوع آزمایش و تست به صورت کامل قابل شناسایی نیستند و نیاز به آزمایش های تکمیلی دارند تا بتوان بهترین تشخیص و نهایتا موثرترین درمان را برای آن ها تجویز نمود. در مورد بیماری هایی مانند درگیری عصب ناشی از فشار دیسک که می تواند عوارضی مانند درد در پاها داشته باشد نوار عصب می تواند در تشخیص بهتر این عارضه بسیار مفید باشد. «تست نوار عصب و عضله» می تواند بهترین آزمایش برای چنین بیماری هایی باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر از کاربرد تست عصب و عضله و راه های پیشگیری از علائم ویروس کرونا می توانید مقالات را مطالعه فرماید.

دلیل استفاده از تست نوار عصب و عضله چیست؟

(تست نوار عصب و عضله شدت آسیب به اعصاب بدن در نواحی مختلف را نشان می دهد.)

بعضی از بیماری ها مانند دیابت که باعث ایجاد التهاب در بدن افراد می شود علائمی شبیه به دیسک (کمر) دارند ک با عمل کردن دیسک کمر نه تنها این کار تاثیری ندارد بلکه باعث بدتر شدن بیمار هم می شود. برخی از علائم تست نوار عصب و عضله به شرح زیر می باشد:

مشخص کردن محل دقیق آسیب دیده در بدن فرد

زمان ورود آسیب به قسمت های مختلف بدن توسط تست نوار که به درستی و دقیق نشان می دهد.

بررسی بهبود یا عدم بهبود اندام ها

برای تشخیص سندروم تونل کارپ

برای تزریق موضعی تست نوار بهترین گزینه است.

تست نوار عصب و عضله جزو یکی از مهم ترین تست و آزمایشاتی است که حتما باید توسط طب فیزیکی و توانبخشی در همان روز انجام شود.

هم چنین به موارد و علائم زیر توجه کنید:

  • درد در عضلات پا در شرایط گوناگون
  •  احساس گزگز و مور مور در پا
  •   یخ بودن کف پا
  • داغ بودن کف پاها

علائمی هستند که می توانند نسبت به وجود نوعی مشکل عصبی در ستون فقرات و یا بیماری دیابت هشدار دهند. در چنین شرایطی باید از نوار عصب و عضله برای تشخیص فوری و تخصصی منشاء دردها استفاده کرد تا بالاترین و سریعترین نوع درمان در مورد این بیماری ها آغاز شود.

نوار عصب و عضله در دست و پا چگونه است؟

چنانچه دارای یکی از علائمی که در بالا ذکر کردیم باشید متخصص طب فیزیکی و توانبخشی به کمک دستگاه الکترومیوگرافی و همینطور امواج، اقدام به شناسایی بیماری خواهد کرد. شیوه استفاده از نـوار عصب و عضلـه هم به این شکل است که ابتدا الکترودی بر روی عضله مورد نظر قرار می گیرد تا ارسال و دریافت پیام های الکتریکی در اعصاب ناحیه مورد ارزیابی قرار گیرد. تاثیر این ارسال ها به صورت خطوط و منحنی هایی در نمایشگر دستگاه الکترومیوگرافی نمایش داده می شود. به این وسیله، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی می تواند نسبت به ارسال یا عدم ارسال! پیام توسط اعصاب عضلات اطمینان حاصل نماید.

موارد کاربرد تست نوار عصب و عضله

می توان از این شیوه مناسب و موثر در تشخیص عوارض و بیماری های زیر استفاده نمود:

  • درگیری اعصاب مختلف به دلیل بیماری دیابت
  • گیر کردن اعصاب مختلف در بخشی از بدن که می تواند دردهای بعضا شدید در همان قسمت یا ناحیه ای دیگر را موجب گردد مانند گیر افتادن اعصاب در گردن و کمر و دیسک ها
  • در جهت تشخیص گردن، دردهایی که می تواند سبب سرایت درد و احساس مور مور و گز گز در دستان شود

بیماری سندرم تونل کارپ که به گیر افتادن اعصاب دست در ناحیه مچ و در داخل تونل کارپال گفته می شود. یکی از عوارض این بیماری، خواب رفتن انگشتان دست می باشد.

  • اختلال عملکرد عصب سیاتیک و کمر درد ناشی از مشکلات دیسک کمر
  • جلوگیری از ضعف های مختلف عضلانی بدن
  • رفع خواب رفتگی انگشتان
  • علت ضعف عضلات در قسمت دست و پا

روش های انجام تست نوار عصب و عضله چگونه می باشد؟

تست نوار از روش های مختلفی انجام می شود و اما تست نوار عضله و عصب دو مرحله اساسی و مهم دارد که شامل الکتر میو گرافی و هدایت عصبی می باشد که نحوی شرایط هر کدام به شرح زیر می باشد:

تست نوار الکترو میو گرافی: روش الکترو میو گرافی برای تحلیل و ارزیابی عارضه های مختلف که ناشی از فشارهای عصبی که بیشتر در ناحیه مچ، ناحیه دست و غیره استفاده می شود. لذا برای انجام تست نوار عصب و عضله اکترو میو گرافی یک سوزن وارد عضله می کنند. معمولا جواب تست این نوع نوارها بعد از انجام کار به شما داده می شود.

تست نوار هدایت عصبی: این تست ها اصولا توسط متخصص فیزیوتراپ انجام می شود. در روش استفاده از این تست به فعالیت های الکتریکی عضله رسیدگی می شود و سپس سوزن های ظریفی را از طریق عضله وارد پوست می کنند تا امواج الکتریکی پس از جمع آوری عضلات را بتوانند تقویت کنند.

آیا بیمار پس از انجام تست نوار عصب و عضله شرایط خوبی دارد؟

پاسخ به این سوال خیلی راحت است زیرا بیمار پس از انجام تست نوار عصب نیازی به ماندن ندارد. تمامی اطلاعات و موارد لازم و هم چنین شرایط ثبت شده توسط پزشک متخصص اعصاب و روان به بیمار داده می شود. اما ممکن است بیمار بعد از انجام تست دچار کمی کبودی و درد شود که نیازی به نگرانی نیست، در صورتی که بیمار علائم مربوط به زیر را داشته باشد حتما باید به پزشک متخصص مربوطه مراجعه کند.

  • دچار تب یا ضعف
  • ایجاد تورم، قرمزی و یا عفونت در بدن
  • ایجاد نگرانی و دلهره در فرد دیده می شود.

کلینیک فوق تخصصی دکتر موسوی | بهترین مرکز نوار عصب و عضله 

اگر به دنبال بهترین متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات و نوار عضله در تهران هستید دکتر سید علیرضا موسوی آماده خدمت رسانی به شما دوستان عزیز و گرامی است که با تجهیزات فوق پیشرفته و جدیدترین روش های درمانی اقدام به درمان شما می کند.

دکتر سید علیرضا موسوی

متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − 9 =

Call Now Button