طب فیزیکی و توانبخشی

طب فیزیکی و توانبخشی از رشته های مهم و موثر پزشکی در جهت رشد و ارتقاء سلامت بسیاری از اعضا بدن می باشد. در این رشته ها می توان از درمان و بهبود دردهای اسکلتی عضلانی تا بیماری ها و آسیب های مفاصل، ضایعات مغزی-نخاعی و بسیاری موارد دیگر را مشاهده نمود. پزشکان با گرفتن شرح حال و با معاینات علمی و دقیق ساختار بدن مشکلات بیماران را بررسی و در جهت بهبود آنها اقدام می کنند.یک قسمت مهم دیگر در رشته طب فیزیکی انجام مطالعات الکترویاگنوز یا همان نوار عصب و عضله میباشد که نقش بسیار مهمی در تشخیص بیماریهای مختلف دارد‌.

طب فیزیکی و توانبخشی

طب فیزیکی چیست؟

حتماً برای شما هم پیش آمده که دچار درد شانه، گردن درد، دردها و مشکلات زانو و کمر شده باشید، درمان این بیماری ها و حرکت به سمت بهبودی آنها توسط طب فیزیکی انجام می شود؛ طب فیزیکی و توانبخشی مکمل یکدیگر هستند.
روش های درمانی در طب فیزیکی عبارتند از:
– درمان دارویی
– درمان های غیر دارویی

در مورد درمان های دارویی پزشک پس از تشخیص درد، در صورت نیاز اقدام به تجویز انواع دارو برای درمان فوری دردها خواهد کرد.
اما در مورد درمان های غیر دارویی در طب فیزیکی می توان از روش های عملی بسیار متفاوتی استفاده نمود که تاثیر هر کدام از آنها بر افراد مختلف می تواند بسیار زیاد باشد. این روش ها عبارتند از:
– ورزش درمانی
-طب سوزنی
– انواع تزریقات مفصلی(در مفاصل محیطی و ستون فقرات)
-انواع بلوکهای عصبی در جهت کنترل انواع دردها
– تجویز انواع مدالیته های فیزیوتراپی و …
تمامی این موارد (درمان دارویی و درمان غیر دارویی) با تشخیص صحیح پزشک و نهایتاً تجویز ایشان انجام خواهد شد در نتیجه بهتر است در مواجهه با اینگونه دردها به هیچ عنوان اقدام به خود درمانی نکنید.

طب توانبخشی چیست؟

طب فیزیکی و توانبخشی مکمل یکدیگر هستند یعنی هر دو در کنار هم و در موازات یکدیگر بایستی انجام شوند تا فرد به نقطه ایدئال برای انجام فعالیت های زندگی باز گردد. در طب توانبخشی هدف، تقویت قدرت و بهبود عملکرد بخش های آسیب دیده به کمک شیوه های مختلف است تا فرد هم توانایی جسمی و روحی برای ادامه فعالیت های خود را بازیابد و هم بتواند در روابط اجتماعی خود، روالی عادی را از سر گیرد.
در طب توانبخشی این بیماری ها مورد ارزیابی و درمان قرار می گیرند:
– ناتوانی های ناشی از سکته قلبی
– بیماران ضایعه نخاعی
-توانبخشی مشکلات مغزی و نخاعی( پارکینسون،ام اس ،انواع نوروپاتی ها و میوپاتی ها)
– برخی ناتوانی های مادرزادی (فلج مغزی)
– ضایعات و آسیب های ورزشی
– آسیب های شغلی
همه این موارد به کمک طب توانبخشی قابل درمان و بهبود خواهند بود.
در مجموع به کمک طب فیزیکی و توانبخشی می توان طیف گسترده ای از بیماری ها و ضایعات را به کمک تخصص پزشکان، درمان کرد و بهبود بخشید.

زانو دردستون فقراتفیزیوتراپی