سندرم خستگی مزمن

سندرم خستگی مزمن به خستگی عمومی بیش از اندازه بدن گفته میشود و تفاوتی که با خستگی عادی در افراد نرمال دارد این است که خستگی مزمن با استراحت رفع نمی شود و در تمام طول شبانه روز ادامه می یابد. این خستگی در تمام بدن انتشار یافته و موجب کاهش توان شخص برای انجام فعالیت های بدنی و افت عملکرد وی می گردد.

سندرم خستگی مزمن دکتر سید علیرضا موسویدر کل افراد مبتلا به اين عارضه نسبت به افراد نرمال کمتر فعاليت میکنند. اين بيماری منجر به بروز اختلال در انجام فعاليت های گوناگون زندگی (شخصی، شغلی، تحصيلی، اجتماعی و احساساتی) شده و عملاً فرد را گوشه گیر می کند.

علائم

سندرم خستگی مزمن به راحتی تشخیص داده نمی شود و از آنجایی که بسیاری از اختلالات هم ممکن است با چنین علائمی همراه باشند تشخیص با توجه به رد کردن دیگر بیماری ها توسط پزشک متخصص مغز و اعصاب صورت می گیرد. از جمله علائم این عارضه می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

• احساس ناخوشی پس از انجام فعالیت های جسمی که حداقل 24 ساعت بعد از آن ادامه می یابد.
  • حساس شدن و درد غدد لنفاوی
  • اختلال حافظه
  • درد عضلات
  • درد مفاصل متعدد
  • گلودرد
  • اختلال خواب نظیر قطع تنفس یا آپنه خواب

دلایل بروز

ممکن است سندرم خستگی مزمن در اثر عوامل زیر ایجاد شده باشد، شایان توجه است که هر کدام از درمان‌ های زیر می بایست تحت نظر یک متخصص مغز و اعصاب صورت گیرد و پزشک با در نظر گرفتن عوامل گوناگون می ‌تواند بهترین روش را برای درمان بیمار تشخیص دهد.

• مصرف بیش از حد کافئین
  • کبد چرب: کبد چرب به دلیل تجمع فراوان چربی در کبد بروز می کند و درمان آن کاهش مصرف غذاهای چرب و سرخ کردنی و فست فود می باشد. پیاده روی و ورزش سرعت درمان را افزایش می دهد.
  • کمبود ویتامین د، منیزیم و زینک: کمبود ویتامین د، منیزیم و زینک از طریق آزمایش خون قابل تشخیص بوده و با استفاده از قرص های مکمل قابل جبران می باشد. در زمان مصرف قرص های مکمل می بایست یک ماه صبر کنید تا اثرات ضد خستگی آن مشخص شود. ضمناً با قرار گرفتن در معرض آفتاب می توان ویتامین د بدن را تأمین نمود.
  • کم خونی: کم بودن تعداد گلبول های قرمز خون و هر اختلال خونی دیگر که سبب کاهش اکسیژن رسانی به بافت های بدن و مغز شود.
  • جمع شدن سموم در بدن
  • غذای ناکافی
  • خواب ناکافی
  • کم‌ کاری تیروئید
  • قطع تنفس در خواب
  • عفونت پنهان مجاری ادرار
  • بیماری‌ های قارچی
  • حساسیت های غذایی
  • بیماری های قلبی

و …

چند توصیه به افرادی که به سندرم خستگی مزمن مبتلا هستند:

• بعد از برخاستن از رختخواب صبحانه کامل بخورید.
  • تنها نمانید و با افراد گوناگون حرف بزنید.
  • از نور خورشید حداکثر بهره را ببرید.
  • از خود انتظارات خارج از توانتان نداشته باشید.
  • در زندگی هدف داشته باشید و برای رسیدن به آن هدف تلاش کنید و هرگز ناامید نشوید.
  • از دیگران خرده نگیرید این کار انرژی شما را کمتر می کند.
  • در مکانیزم اندیشه خود تغییر ایجاد کنید.
  • با مشاور حرف بزنید.
  • تحت نظر متخصص مغز و اعصاب خود باشید.

مغز و اعصابمقالات

تشخیص سندرم خستگی مزمنتفاوت خستگی مزمن با خستگی عادی در افراد نرمالدلایل بروز سندرم خستگی مزمنعلائم سندرم خستگی مزمنمتخصص مغز و اعصاب