درد نوروپاتیک چیست؟

درد نوروپاتیک چیست؟ نوعی از درد ناشی از آسیب عصبی یا مشکلی در سیستم عصبی است. درد نوروپاتی معمولاً سوزش ، سوزن سوزن شدن ، خواب رفتن و مور مور شدن است. درد

نوروپاتی برخی بیماران مداوم است و درد عده‌ای هر از گاه رخ می‌ دهد. درد نوروپاتی معمولاً هنگام استراحت و شب بدتر است. بعضی اوقات ، افراد وقتی به آرامی لمس می شوند ،

احساس درد زیادی می کنند.

درد نوروپاتیک چیست؟
درد نوروپاتیک چیست؟ درد نوروپاتیک می تواند شدید باشد و بر زندگی روزمره تأثیر بگذارد. به عنوان مثال ، درد نوروپاتیک می تواند افراد را از خوابیدن یا خوردن خوب باز دارد. این می تواند به افسردگی و اضطراب

منجر شود.
در بعضی موارد ، درد نوروپاتیک خود بخود از بین می رود. اما در موارد دیگر ، ماهها یا سالها طول می کشد.

❌چه عواملی باعث ایجاد درد نوروپاتیک می شود؟

شرایط مختلف می تواند باعث درد نوروپاتیک شود ، از جمله:

نوروپاتی دیابتی – این نوعی از آسیب عصبی است که می تواند در افراد مبتلا به دیابت اتفاق بیفتد.

➖نوروالژی پست هرپتیک -نوعی درد نوروپاتیک است که بعد از برطرف شدن ضایعات حاد زونا دیده می شود.

➖سندرم تونل کارپال: نوعی از درد نورپاتیک است که در اثر فشار روی عصب مدین در مچ دست ایجاد می‌شود،درد ممکن است از نوک انگشتان تا گردن احساس شود.

اما بعضی اوقات ، پزشکان نمی توانند تشخیص دهند که چه چیزی باعث ایجاد درد نوروپاتی فرد می شود.

آیا به آزمایش نیاز است؟

شاید پزشک و پرستار شما درباره علائمتان از شما بپرسد و آزمایشی انجام دهد. آنها ممکن است این موارد را انجام دهند:

• آزمایش‌های خون

• آزمایش‌های عصبی برای بررسی اینکه آیا اعصاب شما به طور عادی کار می‌کنند یا نه

درد نوروپاتیک چگونه درمان می‌شود؟

درمان‌های درد نوروپاتیک هم شامل دارو و هم شامل فعالیت‌هایی می‌شود. یک درمان واحد برای کسی جواب نمی‌دهد. پزشک یا پرستار شما به شما کمک خواهد کرد تا مجموعه درست درمانی خودتان را پیدا کنید.

چندین نوع مختلف از دارو‌ها می‌تواند برایدرد نوروپاتیک استفاده شود. دارو‌هایی که بیشتر استفاده می‌شوند آنهایی هستند که برای درمان موارد دیگر نیز استفاده می‌شوند. پزشکان درد نوروپاتیک را با دارو‌های افسردگی درمان می‌کنند، چون آنها روی قسمت‌هایی از مغز کار می‌کنند که درد را ایجاد می‌کنند. پزشکان همچنین درد نوروپاتیک را با دارو‌های پیشگیری تشنج درمان می‌کنند، چون آنها در عصب‌های بیش‌فعال یاری می‌رسانند.

آیا می توان از ایجاد درد نوروپاتی پیشگیری کرد؟

در مورد این نوع بیماری ها علاوه بر سوال درد نوروپاتیک چیست همیشه سوال و ابهام مهم دیگری هم وجود دارد؛ آیا می توان از ایجاد و بروز چنین دردهایی پیشگیری کرد؟ چه راه هایی را می توان در پیش گرفت تا دچار دردهای عصبی نوروپاتی نشویم؟ و مواردی از این قبیل.

باید گفت: در بیشتر مواردِ دردهای نوروپاتی که همگی ریشه ای عصبی داشته و میزان تحریک پذیری فرد و حساسیت آن را افزایش می دهند می توان نشانه هایی از برخی موارد مانند استرس و فشارهای عصبی مختلف را مشاهده کرد که نهایتاً به چنین عارضه هایی می انجامد.

همچنین گاهی شیوه های غلط زندگی بعنوان مثال بد نشستن، بد بلند شدن، انجام کارهای سنگین توسط دستها سبب می شود اعصاب مختلف مانند مچ دست تحت فشار بیش از حد بوده و نهایتاً به دردهای نوروپاتی بیانجامند.

در حال حاضر در مورد موضوع درد نوروپاتیک چیست و موضوعات وابسته، بهترین راه هایی که برای پیشگیری از ایجاد این نوع دردها می توان پیشنهاد داد اصلاح شیوه های غلط زندگی، دوری از انواع فشار روحی-روانی و زندگی سالم است. مسئله مهمی مثل درد نوروپاتیک را می توان به کمک این شیوه ها تا حد زیادی حل کرد.

دارو‌های دیگری که پزشکان ‌گاهی اوقات برای درمان درد نوروپاتیک استفاده می‌کنند:

• دارو‌های ضد درد یا بی‌حس کننده که با کِرِم، چسب، یا افشانه روی پوست قرار می‌گیرند
• تزریقات (آمپول) دارو‌های بی‌حس کننده یا ضد درد که در ستون فقرات یا قسمتی که درد می‌کند تزریق می‌شوند
دارو‌های درد تجویزی، به نام مسکن‌ها، برخی اوقات برایدرد نوروپاتیک استفاده می‌شوند. گرچه این دارو‌ها می‌توانند باعث مشکلاتی در سوء مصرف یا اعتیاد در برخی افراد شوند. گاهی از مسکن‌ها به نام “دارو‌های مخدر” یاد می‌شود.
برخی از انواع دیگر درمان‌ها نیز می‌توانند به درد نوروپاتیک کمک کنند. شامل:
• فیزیوتراپی
• کار با مشاور
• آرامش درمانی

• ماساژ درمانی

• طب سوزنی

• دستگاه‌هایی که روی سیگنال‌های عصبی تاثیر می‌گذارند

برای یافتن بهترین درمان برای شما، باید امتحان درمان‌های جدید یا مجموعه‌ای از درمان‌ها را بپذیرید. گاهی افراد باید چند چیز مختلف را قبل از پیدا کردن بهترین گزینه امتحان کنند.

آیا کاری هست که به تنهایی برای بهتر شدن بتوانم بکنم؟

بله. میتوانی:

• از یک پد گرمکن یا بسته‌ اب سرد در محل درد استفاده کنید. قبل از امتحان آن با دکتر خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که برای شرایط خاص شما مناسب است یا خیر.

• راه‌های آرامش ذهنی و فیزیکی را یاد بگیرید، مثل نفس عمیق. آرامش دادن به ذهن می‌تواند به چگونگی احساس بدن به درد کمک کند.

• تا جای ممکن فعال بمانید. اگر مدتی است که فعال نبوده‌اید، اول با پزشک یا پرستار خود مشورت کنید. سپس به ‌آرامی شروع کنید و به کندی فعالیت خود را افزایش دهید.

• اگر احساس افسردگی می‌کنید به پزشک خود اطلاع دهید. درد نوروپاتیک و افسردگی اغلب با هم اتفاق میفتد و هر کدام می‌تواند دیگری را بدتر کند. درمان افسردگیتان می‌تواند به

شما در کنار آمدن آسان‌تر با دردتان کمک کند.

مغز و اعصاب

دیابتزوناسکتهسکته مغزی