تومور نخاع

تومور نخاع : تومورهای نخاعی بسيار متفاوت می باشند و در کل به سه دسته تقسیم می شوند اين تومورها به مهره های ستون فقرات، نخاع و پرده های اطراف نخاع مربوط هستند.

تومور نخاع دکتر سید علیرضا موسویاين سه گروه تومور عبارتند از:

تومورهای اكسترادورال كه خارج نخاع و معمولاً به مهره های ستون فقرات مربوط هستند و شايع ترين آن ها تومورهایی هستند كه ناشی از تومورهای بدخيم در دیگر قسمت های بدن می باشند.(متاستاز)

تومورهاي اوليه مهره ها عبارتند از:

• انواع كنددروما
  • استوئيد استئوما
  • هما آنژيوما
  • ساركوما
  • سرطان نخاع

تومورهای اينترامدوكاری (داخل نخاع) كه انواع شايع آن شامل موارد ذیل می باشد:

• هم آنژيو بلاستوما
  • اپانديمرما
  • آستروستيويا

تومورهای اينترادورال – اكسترامدولاری كه اغلب از ریشه های عصبی و پرده های نخاع بوجود می آید و عبارتند از:

• مننژيوما
  • نورينوما

هر چند درد کمر و پشت شایع ترین نشانه تومور نخاعی می باشد، اما کمر درد می تواند در افرادیکه تومور نخاع ندارند، ایجاد شود. در واقع، اکثر کمردردها به علت تومور نخاعی بروز نمی کنند. باید گفت تومور نخاعی روی اعصاب موجود در آن قسمت اثر میگذارد و موجب ایجاد مشکلات عصبی، درد و حتی فلج بدن می گردد. تومور نخاعی، زندگی بیمار را تهدید میکند و حتی میتواند سبب معلولیت دائمی وی شود. روش های درمان تومور نخاعی عبارتند از: پرتودرمانی، شیمی درمانی، عمل جراحی و یا مصرف سایر داروها.

بیشتر بخوانید: تومور مغزی چیست و چگونه درمان می شود؟

علائم

علائم تومور نخاع به ناحیه و نوع آن بستگی دارد، به ویژه زمانی که تومور روی طناب نخاع یا ریشه اعصاب، رگهای خونی یا استخوانهای موجود در ستون فقرات رشد کرده و اثرگذار است.

از جمله علائم این بیماری میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:

• به سختی راه رفتن که برخی اوقات سبب افتادن شخص میشود.
  • بی حسی و یا ضعف عضلات به ویژه در قسمت پاها و دست ها
  • کاهش عملکرد مثانه و روده ( بی اختیاری مدفوع و ادرار)
  • کاهش حساسیت به سرما، درد و گرما
  • فلج بدن که با توجه به اعصاب تحت فشار در اثر رشد تومور، با شدتهای گوناگون و در بخش های مختلفی از بدن روی میدهد.
  • درد کمر و پشت که معمولاً به دیگر بخش های بدن انتشار می یابد.

چه تومورهای غیرسرطانی و چه تومورهای سرطانی نخاع موجب ایجاد فشار روی نخاع و اعصاب ستون مهره ها شده و در نتیجه سبب بی حرکتی و یا بی حسی بخشهای پایین تر از تومور می شوند و برخی اوقات تغییراتی در عملکرد مثانه و روده ایجاد می کنند.

کمردرد از جمله علائم شایع تومورهای غیر سرطانی و سرطانی نخاع می باشد. درد میتواند از کمر به قسمت های باسن، دست ها و پاها نیز انتشار یابد و علیرغم درمان، به مرور زمان شدیدتر شود.

ستون فقراتمقالات

انواع تومورهای نخاعیتومورهای سرطانی نخاعتومورهای غیرسرطانی نخاعشایع ترین نشانه تومور نخاعیعلائم تومور نخاع