تنیس آلبو

تنیس آلبو Tennis Elbow یا آرنج تنیس بازان به بیماری التهاب و درد تاندون در ناحیه آرنج گفته می شود که در آن، ناحیه خارجی آرنج آسیب دیده و فرد در آن قسمت احساس درد خواهد کرد. به این دلیل این بیماری را به نام تنیس بازان نامگذاری کرده اند که درصد شیوع این بیماری در این ورزشکاران بیشتر از سایر ورزش هاست اما می توان شیوع و وجود آن را در سایر ورزش هایی که با راکت و ابزاری شبیه آن سروکار دارند هم مشاهده نمود.
تاندون ها وظیفه متصل کردن عضلات به استخوان را بر عهده دارند. چنانچه این اعضا دچار مشکل و ناراحتی شوند به شکلی محسوس سبب اختلال در عملکرد همان ناحیه و متعاقب آن، اختلال در سایر فعالیت ها خواهند شد.

تنیس آلبو

علت ایجاد تنیس آلبو

همانطور که قبلاً گفتیم وظیفه تاندون ها چسباندن و متصل کردن عضلات به استخوان هاست. در چنین شرایطی وقتی که ورزشکاران نسبت به انجام برخی حرکات مثلاً ضربه زدن به توپ با تمام توان به صورت مکرر اقدام می کنند این تاندون ها که در ناحیه آرنج در قسمتی برجسته به نام اپی کندیل خارجی به استخوان متصل هستند به تدریج دچار پارگی های ریز می شوند.
قاعدتاً این پارگی ها سبب تورم، درد و نهایتاً اختلال در عملکرد تاندون، آرنج و فعالیت ورزشکار خواهند شد. نتیجۀ چنین عارضه ای ایجاد تنیس البو یا همان بیماری آرنج تنیس بازان است که البته در افراد غیر ورزشکار نیز چنانچه فعالیت ها سبب آسیب شوند ایجاد خواهد شد و فقط مختص تنیس بازان نیست.

علائم تنیس آلبو

این بیماری علائم پیدا و پنهان خود را داشته که می توان به کمک آنها نسبت به تشخیص دقیق بیماری آرنج تنیس بازان اقدام کرد. این علائم عبارتند از:
– درد و سوزش در قسمت خارجی آرنج
– کاهش قدرت مشت کردن دست
– احساس درد در زمان پیچاندن دستگیره، دست گرفتن راکت و مواردی از این قبیل.
این علائم می توانند در تشخیص صحیح بیماری به پزشک کمک کنند.

تشخیص بیماری تنیس آلبو

برای تشخیص Tennis Elbow می توان از شیوه های متنوعی استفاده نمود:
– معاینه دقیق و وارسی آرنج آسیب دیده
– ام آر آی
– الکترومیوگرافی
– رادیوگرافی ساده
تمامی این شیوه ها می توانند در تشخیص بهتر و البته قطعی بیماری آرنج تنیس بازان به پزشک یاری رسانده و پس از تشخیص دقیق و قطعی، نسبت به اتخاذ بهترین روش درمانی در جهت درمان فوری بیماری آرنج تنیس بازان به پزشک و بیمار کمک کنند.

اوزون درمانیمغز و اعصاب

ارنجاسیبهای ورزشیاوزون درمانیمفصل