بیماری دیسک گردن

بیماری دیسک گردن : دیسک گردن یکی از شایع ترین دلایل ایجاد درد در گردن، بازو و شانه ها میباشد. در سالهای اخیر به علت ایجاد تغییر درسبک زندگی مردم شاهد شیوع این بیماری هستیم.

بیماری دیسک گردن دکتر سید علیرضا موسوی ديسک گردن، در قسمت گردن به عنوان ضربه گیر عمل می کند. دیسک ها از یک قسمت محکمی همانند تایر به اسم آنولوس فیبروز (بافت محافظ نوكلئوس پالپوزوس) که دارای ماده ای ژله مانند به اسم نوكلئوس پالپوزوس می باشند ایجاد گشته اند.

چنانچه آنولوس فیبروز شکسته شود، باز شود، ترک بردارد یا پاره شود منجر به نشت مقداری از ماده ژله مانند به طرف بیرون می گردد در این صورت دیسک دچار برآمدگی میشود و این مشکل باعث بیرون زدگی دیسک شده لذا با علائمی مانند فشردگی نخاع، فشردگی ریشه عصبی و یا هر دو همراه خواهد بود.

دلایل بروز

عواملی مانند افزایش سن، وراثت، بلند کردن اشیا و اجسام به روش نادرست، تغذیه ناسالم، استعمال دخانیات، آسیب دیدن گردن و فرسودگی و ساییدگی دیسک ها موجب ایجاد تغییرات ساختاری در دیسک ها و کاهش خواص ارتجاعی و استحکام دیسک ها می شوند.

بیشتر بخوانید: دیسک کمر چیست و علائم آن کدام است؟

علائم

از جمله شایع ترین علائم بیماری دیسک گردن یا بیرون زدگی دیسک گردن احساس درد در بخش هایی از بدن مانند بازوها، شانه ها، انگشتان و دست ها و قسمت بالای کمر است که به عنوان درد رادیکولوپاتی یا رادیکولار شناخته می شود.

از دیگر علائم این بیماری میتوان موارد ذیل را ذکر نمود:

• احساس مور مورشدن، سوزش، سوزن سوزن شدن یا درد و بی حسی
  • احساس سرگیجه
  • ایجاد اختلال در راه رفتن و عدم حفظ تعادل
  • عدم توانایی نگهداری اشیاء در دست
  • در موارد شدید و حاد اختلال در دفع مدفوع و ادرار

روش های درمان

از جمله شیوه های غیر جراحی میتوان به مواردی نظیر داروهای ریلکس کننده عضلات، انجام حرکات ورزشی ديسک گردن، داروهای ضدالتهاب، مسکن ها، تزریقات اپیدورال، تزریق موضعی کورتیزون، تزريق مواد داخل نخاع، ماساژدرمانی، فیزیوتراپی، استفاده از بریس اشاره نمود.

در موارد ذیل برای درمان بیماری دیسک گردن انجام جراحی توصیه می شود:

• روشهای غیر جراحی کمکی به روند درمان نکرده باشند.
  • ایجاد اختلال در راه رفتن و حفظ تعادل
  • علائم عصبی پیشرونده روی دهد و به بازو و پاها پیشروی کرده باشد.

مغز و اعصابمقالات

آسیب دیدگی گردنبیرون زدگی دیسک گردندلایل بروز دیسک گردنروش های درمان دیسک گردنعلائم دیسک گردن