انگشت ماشه ای

انگشت ماشه ای Trigger Finger به عارضه ای گفته می شود که برخی انگشتان دست فرد بیمار در حالت خم شده (فلکشن)گیر می کند. صاف کردن انگشت در چنین شرایطی کمی سخت و دردناک است و در برخی موارد (موارد حاد بیماری) نمی توان انگشت را حتی به کمک دست دیگر هم صاف کرد.
فردی که دچار «تریگر فینگر» شده می تواند با کمی فشار، انگشت خم شده را صاف کند. در حین صاف کردن انگشت ممکن است صدایی شنیده شود همچنین می توان برآمدگی یا سفتی را در محل اتصال انگشت به دست(در محل تاندون) مشاهده کرد.

انگشت ماشه ای

علت انگشت ماشه ای:

در این بیماری غلاف تاندون فلکسور انگشت عامل اصلی بیماری است.تاندون فلکسور انگشت یا تاندون خم کننده انگشت، برای خم و راست کردن انگشت از درون غلافی عبور می کند که در حالت عادی و طبیعی، این عبور و مرور به صورت روان و بدون هیچ مشکلی انجام می شود اما گاهی تاندون دقیقاً در محل اتصل انگشت به کف دست دچار چسبندگی و اختلال در حرکت میشود. در مراحل ابتدایی بیماری با کمی فشار تاندون از داخل غلاف عبور کرده و می توان انگشت را صاف کرد اما در مراحل شدیدتر بیماری انگـشت ماشـه ای نمی توان حتی با کمک و فشار دست دیگر، انگشت را صاف نمود.
لازم به ذکر است که احتمال ایجاد بیماری تریگر فینگر در زنان بین دو تا شش برابر بیشتر از مردان است و زنان 45 تا 55 ساله بیشتر به این عارضه مبتلا می شوند. تقریباً تمامی انگشتان احتمال ابتلا به این بیماری را خواهند داشت اما انگشت های میانی با درصد بیشتری می توانند به Trigger Finger مبتلا شوند.
همچنین موضوع مهم این است که نه فقط یک انگشت بلکه گاهی ممکن است چند انگشت با هم به این بیماری مبتلا شوند. چنانچه این بیماری به شکل مادرزادی وجود داشته باشد احتمال اینکه فقط انگشت شست نوزاد درگیر شود بسیار بیشتر خواهد بود.

عوامل تشدید بیماری انگشت ماشه ای:در بیماری تریگر فینگر دو بیماری یعنی «دیابت» و «روماتیسم مفصلی» از عواملی هستند که می توانند نهایتاً سبب شکل گرفتن چنین مشکلی در انگشتان دست شوند.

اوزون درمانیمقالات

ارتروزاوزون درمانیتریگرنگردرد و بی حسی انگشتان دست